Kiedy należy nosić ortezę stawu skokowego? 

0
92

Orteza stawu skokowego stanowi usztywnienie, mające stabilizować uszkodzony staw. Dzięki temu znajduje się on w stałej, poprawnej pozycji i może bezpiecznie się goić. Orteza na kostkę zastępuje gips, ponieważ jest znacznie elastyczniejsza, lżejsza i wygodniejsza. Uszkodzenia stawu skokowego są powszechne, ponieważ to jeden z najbardziej narażonych na kontuzję stawów. Najczęściej ulega uszkodzeniu przy uprawieniu sportów. 

Czym jest staw skokowy?

Staw skokowy to punkt połączenia kości piszczelowej ze strzałkową, czyli element łączący kości stopy i podudzia. Składa się on z dwóch części – dolnej i górnej. Tworzą je liczne więzadła, torebka stawowa i naczynia krwionośne. Dzięki pracy stawu skokowego możemy się poruszać, skakać, obracać. Niestety, staw ten jest bardzo podatny na urazy, głównie tzw. skręcenia. Skręcenie stawu skokowego potocznie nazywa się skręceniem kostki. Kontuzja może mieć różne stopnie zaawansowania w zależności od tego, który element zostanie uszkodzony. W takich przypadkach stosuje się stabilizator kostki

Kiedy należy nosić ortezę stawu skokowego?

Orteza kostki jest niezbędna przy poważniejszych uszkodzeniach stawu skokowego, W przypadku lekkich skręceń nie ma potrzeby obciążać stawu dodatkowo – wystarczy wtedy odpoczynek, okłady chłodzące i maści przeciwobrzękowe. Jednak, gdy mamy do czynienia ze złamaniem potrzeby jest stabilizator na kostkę lub tradycyjny gips. Kości muszą zostać usztywnione i utrzymane w odpowiedniej pozycji, by mogły się zrosnąć poprawnie. 

Orteza na kostkę to dobre rozwiązanie w przypadku drugiego i trzeciego stopnia urazu, a także zwichnięcia. Stabilizuje uszkodzony staw znacznie redukując ból i przyspieszając proces zdrowienia. Jest przy tym lżejsza od gipsu i zapewnia choremu większą swobodę i komfort.

Orteza kostki stosowana jest zarówno podczas uszkodzenia stawu skokowego, jak i w procesie rehabilitacji po zakończeniu procesu leczenia. Dzięki profilaktycznemu wykorzystaniu ortezy możemy zminimalizować ryzyko kolejnych urazów – szczególnie ważne jest to dla osób aktywnych fizycznie.